Pakjesbussen: de handige oplossing, maar nog geen wettelijk kader

Dat pakjesbussen gemakkelijke oplossing zijn, is voor veel mensen reeds duidelijk. Zo'n één op de tien pakjes kan niet worden bezorgd omdat de mensen niet thuis zijn. Gewoonlijk wordt het dan een 2de keer geleverd of op een andere plaats. Hier komt de oplossing van de pakjesbus, deze laten de koerier toe het pakje in de bus achter te laten, net zoals je een brief in een brievenbus zou achterlaten. Door het ontbreken van een wettelijk kader zijn er echter nog niet zo veel pakketbrievenbussen. Petra De Sutter wil daar verandering in brengen via duidelijke wetgeving.

Wat heeft de oude postwet over pakketbrievenbussen gezegd?

De vroegere postwetgeving hield enkel rekening met standaard brievenbussen die bedoeld zijn voor postkaartjes en brieven. Deze wetgeving is er reeds zodat het voor iedereen duidelijk is waar elke brievenbus aan moet voldoen. Zo zei minister Petra De Sutter: "Brievenbussen zijn wettelijk geregeld. Je weet perfect hoe die er moeten uitzien, op welke hoogte die moeten hangen."

Binnen de oude wetgeving zijn er nog geen regels rond de plaatsing en afmetingen van een pakjesbrievenbus. Hierdoor weten producenten vaak niet wat wettelijk mag. De Sutter wilt met een nieuwe wetgeving ervoor zorgen dat meer mensen een pakketbrievenbus aanschaffen.

Wat zegt de nieuwe wetgeving nu precies?

De VRT heeft de belangrijkste regels voor de nieuwe brievenbussen voor pakjes opgesomd:

- beveiligd tegen diefstal

- mogelijkheid ontvangen van pakjes met volgende afmetingen 33x21x12 cm

- zichtbaar zijn zonder dat koeriers moeten zoeken

- indien nodig voorzien worden van huis- of busnummer

Tot slot is er ook nog specifieke wetgeving rond de combinatie brievenbus/pakketbus. Een brievenbus voor pakjes die ook als gewone brievenbus gebruikt wordt, dient aan de grens van de openbare weg staan.

Een losse pakjesbus moet tussen de hoofdingang van het gebouw en de openbare weg staan. Bij het aanwezig zijn van de pakjesbus moet dit ook op de gewone brievenbus worden vermeld.

Het Koninklijk Besluit werd op 23 juni voorgelegd aan de Ministerraad en zal waarschijnlijk binnenkort in werking treden.

Prijskaartje van een pakketbrievenbus

In het verleden waren er minder pakjesbrievenbus omdat de prijs vaak te hoog was voor wat je kreeg. Vandaag zijn er echter tal van kwaliteitsopties voor verschillende budgetten. De prijs kan oplopen tot 1.900 euro en meer, afhankelijk van de extra uitrusting, maar je kunt ook een pakjesbus krijgen vanaf 300 euro of soms zelfs minder.

Een korte opsomming van de merken die voldoen aan de nieuwe wetgeving en prijscategorieën:

- Logixbox: 240 -  469 €

- Geroba: 449,95 - 679,95 €

- eSafe: 604 - 1942 €

Pakketbrievenbus kopen?

Wil je een pakketbrievenbus kopen of heb je vragen over één van de brievenbussen voor pakketten van Doika? Stuur ons gerust ene Livechat, we antwoorden gebruikelijk binnen 30 seconden.

Pakjesbussen: de handige oplossing, maar nog geen wettelijk kader

Dat pakjesbussen gemakkelijke oplossing zijn, is voor veel mensen reeds duidelijk. Zo'n één op de tien pakjes kan niet worden bezorgd omdat de mensen niet thuis zijn. Gewoonlijk wordt het dan een 2de keer geleverd of op een andere plaats. Hier komt de oplossing van de pakjesbus, deze laten de koerier toe het pakje in de bus achter te laten, net zoals je een brief in een brievenbus zou achterlaten. Door het ontbreken van een wettelijk kader zijn er echter nog niet zo veel pakketbrievenbussen. Petra De Sutter wil daar verandering in brengen via duidelijke wetgeving.

Wat heeft de oude postwet over pakketbrievenbussen gezegd?

De vroegere postwetgeving hield enkel rekening met standaard brievenbussen die bedoeld zijn voor postkaartjes en brieven. Deze wetgeving is er reeds zodat het voor iedereen duidelijk is waar elke brievenbus aan moet voldoen. Zo zei minister Petra De Sutter: "Brievenbussen zijn wettelijk geregeld. Je weet perfect hoe die er moeten uitzien, op welke hoogte die moeten hangen."

Binnen de oude wetgeving zijn er nog geen regels rond de plaatsing en afmetingen van een pakjesbrievenbus. Hierdoor weten producenten vaak niet wat wettelijk mag. De Sutter wilt met een nieuwe wetgeving ervoor zorgen dat meer mensen een pakketbrievenbus aanschaffen.

Wat zegt de nieuwe wetgeving nu precies?

De VRT heeft de belangrijkste regels voor de nieuwe brievenbussen voor pakjes opgesomd:

- beveiligd tegen diefstal

- mogelijkheid ontvangen van pakjes met volgende afmetingen 33x21x12 cm

- zichtbaar zijn zonder dat koeriers moeten zoeken

- indien nodig voorzien worden van huis- of busnummer

Tot slot is er ook nog specifieke wetgeving rond de combinatie brievenbus/pakketbus. Een brievenbus voor pakjes die ook als gewone brievenbus gebruikt wordt, dient aan de grens van de openbare weg staan.

Een losse pakjesbus moet tussen de hoofdingang van het gebouw en de openbare weg staan. Bij het aanwezig zijn van de pakjesbus moet dit ook op de gewone brievenbus worden vermeld.

Het Koninklijk Besluit werd op 23 juni voorgelegd aan de Ministerraad en zal waarschijnlijk binnenkort in werking treden.

Prijskaartje van een pakketbrievenbus

In het verleden waren er minder pakjesbrievenbus omdat de prijs vaak te hoog was voor wat je kreeg. Vandaag zijn er echter tal van kwaliteitsopties voor verschillende budgetten. De prijs kan oplopen tot 1.900 euro en meer, afhankelijk van de extra uitrusting, maar je kunt ook een pakjesbus krijgen vanaf 300 euro of soms zelfs minder.

Een korte opsomming van de merken die voldoen aan de nieuwe wetgeving en prijscategorieën:

- Logixbox: 240 -  469 €

- Geroba: 449,95 - 679,95 €

- eSafe: 604 - 1942 €

Pakketbrievenbus kopen?

Wil je een pakketbrievenbus kopen of heb je vragen over één van de brievenbussen voor pakketten van Doika? Stuur ons gerust ene Livechat, we antwoorden gebruikelijk binnen 30 seconden.

door jurgen umans

Deel:

Please SAVE to make app work